Google a umelá inteligencia pri tvorbe obsahu: máme očakávať penalizácie?

Google vs. umelá inteligencia
4.3
(6)

Google sa vyjadril k využívaniu umelej inteligencie pri tvorbe obsahu. Mali by sa začať báť ľudia, ktorí pri písaní článkov stavili na ChatGPT? Nuž, ak pri tom použili aspoň trochu zdravého rozumu, snáď nie. Ako to je naozaj? V krátkom článku sa dočítate:

  • Kedy je použitie AI v poriadku
  • Kedy hrozí penalizácia za spam
  • Kto z koho – ChatGPT, či E-E-A-T?

ChatGPT – dobrý sluha, ale zlý pán?

Tí, ktorí berú obsahový marketing a zlepšovanie svojich pozícií v neplatených výsledkoch vyhľadávania vážne, vedia, že nie je žiadna jednoduchá cesta k úspechu. Vyhrať na SERPe (stránka s výsledkami vyhľadávania) sa darí obsahu, ktorý je kvalitný, originálny a prináša užívateľom pridanú hodnotu. Znamená to, že s pomocou umelej inteligencie nie je možné takýto efekt dosiahnuť? Vôbec nie!

kresba muža, ktorý sa mentálne zrútil pri písaní článku vygenerovaná umelou inteligenciou

Dôležité je však všimnúť si slovné spojenie “s pomocou”. Keď sme sa doteraz riadili zásadami E-A-T resp. po novom E-E-A-T (experience, expertise authority, trustworthiness), čo nám pomáhalo rankovať sa v Googli, nepoľavujme od tohto úsilia ani keď máme v rukách nástroj, akým je ChatGPT. Koniec – koncov,  nedávalo by to logiku. 

Google deklaruje, že odmeňuje obsah, ktorý vznikol v prvom rade s cieľom pomôcť  užívateľom. A prax to iba potvrdzuje. 

Keď budete publikovať články, ktoré vytvorila umelá inteligencia – a nanajvýš prejdú korektúrou copywritera, zrejme sa nebudú veľmi líšiť od spamových článkov, ktoré doteraz vytvárali ľudia aj bez využitia AI. Na zachytávanie spamového obsahu tohto typu boli vyvinuté mechanizmy už dávno a neustále sa iba vylepšovali. 

Ak používate umelú inteligenciu za účelom manipulovania výsledkov vo vyhľadávaní a Google algoritmus to odhalí, váš článok bude penalizovaný. ChatGPT narába s jazykom skvele. Dokáže identifikovať váš dopyt a prísť s výsledkom, ktorý sformuluje do rozumne štruktúrovaných viet – v závislosti na tom, aký jazyk používate. Označili by ste však tieto výsledky ako niečo, kde sa prejavila expertíza? Posúďte sami:

Ako na daňové priznanie podľa umelej inteligencie

Asi by som si radšej zašiel po radu na podnikateľský portál, kde článok o tom, ako vyplniť daňové priznanie fyzickej osoby za rok 2022, napísal človek. Ideálne niekto, kto také tlačivo už raz vyplnil, popisuje presný návod krok za krokom a je to niekto, komu môžem veriť. 

Inými slovami – článok, ktorý vykazuje znaky toho, že to písal odborník (expertise), ktorý má s problematikou skúsenosti (experience). Článku budem veriť aj preto, lebo má uvedeného autora a obsah je podložený zdrojmi (trustworthiness). Je text publikovaný na portáli, ktorý sa rokmi dobrých rád a externými citáciami preukázal ako dobrý zdroj (authority)? Skvelé!

Pripomína vám to niečo?
Verím, že ste si spomenuli na skratku E-E-A-T.

Skúsme iný príklad – dopyt, ktorý sa pýta na rozdiel medzi SEO nástrojmi Collabim a Marketing Miner. Tentoraz v anglickom jazyku.

Rozdiel medzi Collabimom a Marketing minerom podľa umelej inteligencie

Výsledok je po odbornej stránke opäť úbohý. To však neznamená, že nám umelá inteligencia nemôže výrazne pomôcť s efektivitou pri písaní článkov. 

Príklady vhodného využitia AI pri písaní článkov

Dobrým príkladom môže byť úprava textu do zrozumiteľnejšej vetnej skladby. Najmä v prípade, ak za klávesnicou nesedí copywriter.

copywriting umelej inteligencie

Túto vetu som nakoniec v mojom článku aj skutočne použil. AI ju napísala lepšie ako ja. Na druhej strane – nie je to latka, ktorá by bola nastavená príliš vysoko. Z mojej skúsenosti to v anglickom jazyku funguje ešte o level lepšie. Takže ak vám z Google translatora vyjdu smiešne vety, ChatGPT ich vie upratať tak, aby boli zrozumiteľné a čitateľné.

Parafráza umelej inteligencie

Chýba vám originálna ilustrácia? Aj s tým vám vie umelá inteligencia efektívne pomôcť:

Ako vznikla ilustrácia

Neviete si dať rady s vhodným nadpisom článku?

Nadpis podľa umelej inteligencie

Mierne upravenú verziu 4. návrhu ste videli v nadpise článku, ktorý práve čítate.

Zhrnutie

Pokiaľ využívate umelú inteligenciu rozumne a predovšetkým na to, aby naštartovala vaše kreatívne procesy, zvýšila vašu efektivitu pri písaní, či vyšperkovala štylizáciu, nemáte sa čoho báť. AI sa využívala pri písaní textov dávno pred aktuálnym hypom okolo Chat GPT a články sa na stránky s výsledkami vyhľadávania dostávali.

Pokiaľ sa však spoliehate na to, že AI poskytne vášmu textu expertízu, ktorá vám chýba, pohoríte. To, čo môže prejsť ako domáca úloha na slovenskej strednej škole, sa na SERP zrejme nedostane. 

Vždy sa snažte o to, aby ste vašim čitateľom poskytli relevantné odpovede na problémy, ktoré hľadajú. Myslite na E-E-A-T najmä ak chcete spracovať komplikovanejšie a odborné témy. Ak sa vaše tvrdenia nezakladajú na vlastnom výskume, podložte ich autoritatívnym zdrojom. Ak vám pri tomto bude asistovať umelá inteligencia, nie je to pre Google prekážkou.

Potrebujete niekoho, kto sa vám pomôže s obsahom?

Individuálny prístup k zadaniu je základ. Rešpektujeme typ biznisu, rozpočet a cieľovú skupinu. Náš entuziazmus premieňame do praxe a našou inšpiráciou je to, že nás to jednoducho baví. 🙂

Zdroje


Martin Gajdoš SEO špecialista
Martin GajdošSEO konzultant

Som entuziasta a samouk. Chalan, čo má rád dobré veci a verí, že dobré veci musia byť na očiach. SEO je nástrojom, ktorý mi v tom pomáha 🙂


Pomohol ti tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.3 / 5. Počet hodnotení: 6

Článok ešte nikto neohodnotil. Môžete byť prvý!

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Scroll to Top