Čo je to on page SEO? Plus 10 vecí, na ktoré je dobré nezabúdať.

Ako na on page seo
5
(4)

Ak ste niekedy zabŕdli do témy SEO, zrejme ste sa už stretli s pojmom on page, poprípade on-site SEO. Oba termíny označujú tú istú oblasť optimalizácie webu a ich náprotivkom je – celkom logicky – off page resp. off-site SEO. Kto by to bol povedal však 😊 ? Po dočítaní článku budete vedieť, čo všetko sa skrýva za optimalizáciou on page prvkov a ako vám pomôžu rankovať vaše stránky na Googli a v iných vyhľadávačoch.

Čo sa v článku dozviete:

  • čo je to on page SEO
  • aký je rozdiel medzi on page a off page
  • prečo je on page SEO dôležité
  • na čo je pri on page SEO dobré myslieť

Čo je to on page SEO? Aký je rozdiel medzi On page a off page?

Poďme rovno na vec a začnime úplným základom:
Pod pojmom on page SEO, si môžeme v jednoduchosti predstaviť všetky kroky optimalizácie stránky, ktoré môžeme urobiť v rámci domény, na ktorej sa stránka nachádza. On page SEO vie teda ovplyvniť človek, ktorý vie zasahovať do prvkov vyskytujúcich sa na danej stránke a má prístup k administrácii webu, redakčnej časti, produktom, alebo rovno k celému zdrojovému kódu.

Na druhej strane ak hovoríme o off page SEO, máme na mysli faktory, ovplyvňujúce pozície vo vyhľadávačoch nachádzajúce sa mimo domény, ktorú optimalizujeme. Pre jednoduchosť môžeme povedať, že ich nemáme ako vlastníci webov priamo v rukách. Ako všetko, aj toto je samozrejme trochu zložitejšie 🙂 .

Prečo je on page SEO dôležité?

On page SEO má potenciál výrazne vylepšiť obsah vašich stránok a to, ako sa zobrazujú vo výsledkoch vyhľadávania. Má vplyv na užívateľskú skúsenosť na vašom webe, na interakcie s vaším obsahom a mieru konverzie. Navyše tým, že ide o prvky nachádzajúce sa v zdrojom kóde vašich stránok, máte k nim okamžitý prístup. Výsledok je tým pádom závislý iba od vás a nie od tretích strán.

Potrebujete niekoho, kto sa vám postará o SEO?

Individuálny prístup k zadaniu je základ. Rešpektujeme typ biznisu, rozpočet a cieľovú skupinu. Náš entuziazmus premieňame do praxe a našou inšpiráciou je to, že nás to jednoducho baví. 🙂

Na čo je pri on page SEO dobré myslieť?

Prejdime si teraz spolu checklist niekoľkých on page prvkov, na ktoré by sme pri optimalizovaní nemali zabúdať. Niektoré z nich ovplyvňujú výsledky vo vyhľadávačoch priamo, no nemali by sme podceňovať ani tie, ktoré majú nepriamy vplyv. Nezabúdajme totiž, že ak robíme SEO správne, zlepšujeme celkovú kvalitu webu a skúsenosť užívateľov, ktorí naň zavítajú.

Nadpis prvej úrovne H1

V HTML jazyku je všetko v rámci tagu H1 nadpisom prvej úrovne. V zásade je to to isté, ako keď pri písaní dokumentu vo Worde alebo Docs použijeme Heading 1. Ide o párový tag, takže má svoj začiatok <h1> a koniec </h1>. V zdrojovom kóde to potom vyzerá takto:

Ukážka h1 tagu v zdrojovom kóde

Väčšina CMS (content management system – redakčné systémy ako napr. WordPress) vám umožní vložiť H1 tag jednoducho prostredníctvom štýlov. Vo WordPress to môže vyzerať takto:

Nastavenie h1 tagu v plugine Guttenberg

Čím je Google algoritmus sofistikovanejší, tým menej dôležitým SEO faktorom sa tag H1 stáva. Časy, keď musel byť na stránke striktne jeden H1 tag, ktorý obsahoval najdôležitejšie kľúčové slovo sú preč .

Na druhej strane, ak cez Google vyhľadávame tie najkonkurenčnejšie dopyty, väčšinou zistíme, že stránky vyskytujúce sa na popredných pozíciách majú práve jednu H1 obsahujúcu kľúčové slovo. Našim cieľom, by mala byť dobrá skúsenosť užívateľa na našom webe. Preto by sme mu mali servírovať informácie v prehľadnej forme a hlavný nadpis stránky by mal čo najvýstižnejšie zhrňovať, o čom bude obsah pod ním. Ak sa tým budeme riadiť, je šanca, že budeme mať práve jeden hlavný nadpis a aj celkom prirodzene bude obsahovať kľúčové slovo. No a H1 tag je pre hlavný nadpis stránky ideálny.

Podnadpisy nižších úrovní H2 – H6

Podnadpisy nižších úrovní nám ďalej pomáhajú štrukturovať obsah na stránke a lepšie tak poskytnúť kontext a obraz o obsahu, ktorý sa na stránke nachádza – pre ľudí aj webových crawlerov (napr. Googlebot ).

Opäť teda neplatí to, čo kedysi. Nižšia úroveň podnadpisu nemá nižšiu váhu pre SEO. Zároveň ale platí, že ak vďaka podnadpisom návštevník lepšie nájde informáciu, ktorú hľadal, a obsah na stránke je vďaka tomu zrozumiteľnejší, výsledkom bude pozitívny vplyv aj na rankovanie danej stránky. Štruktúrovaný text pomocou podnadpisov, kde nižšia úroveň podnadpisu je vždy v rámci vyššej úrovne podnadpisu, potom môže vyzerať takto:

štruktúra podnadpisov

Hustota KW

To, koľko krát sa v rámci textu KW (keyword – kľúčové slovo) nachádza, by nemalo byť niečo, nad čím sa pri optimalizovaní obsahu oplatí príliš lámať hlavu. Niektoré SEO nástroje nám dávajú referenčný bod – *koľko krát by sa KW malo použiť, aby sme dostali vysoké skóre – alebo zelenú fajočku ☑️. Mali by sme to však vnímať nanajvýš ako hrubé odporúčanie, nič viac.

*V prvom rade by sme mali mať na zreteli zámer užívateľa a pripraviť obsah, ktorý dokáže tento zámer čo najlepšie naplniť. Šanca potom je, že KW použijeme celkom prirodzene – v rámci odsekov, v nadpisov aj podnadpisov.


💡 Tip: Vždy je fajn dať text prečítať niekomu nezainteresovanému, poprípade si ho nahlas prečítať sami pre seba. Ak znie text príliš umelo a strojene, mali by sme ho upraviť.


Hustota KW možno nie je takým kľúčovým SEO faktorom ako kedysi, no stále nám umelé navyšovanie počtu kľúčových slov (keyword stuffing) môže spôsobiť penalizáciu z dôvodu manipulácie výsledkov vyhľadávania .

Outbound links

Outbound links – teda linky smerujúce z vašej stránky na inú – vám môžu pomôcť vylepšiť pozície vo vyhľadávaní. Dávajú totiž návštevníkom možnosť overiť si vaše tvrdenia a zistiť, či sa zakladajú na pravde, alebo iba na prázdnom teoretizovaní. Navyše pomáhajú crawlerom lepšie pochopiť tému, ktorej sa venujete .

Aby ste tento efekt dosiahli, musíte odkazovať na stránky, ktoré sú relevantné pre obsah ktorý tvoríte. Zároveň musia mať stránky, na ktoré odkazujete, dostatočnú autoritu v danej oblasti .

Vnútorné linkovanie

Vnútorné linkovanie je dôležité, aby bola pre užívateľov zabezpečená jednoduchá navigácia po webe. Dobré vnútorné linkovanie zároveň umožní aj bezproblémové crawlovanie botmi. Dôležité stránky by mali byť na pár klikov z home page, ideálne však na jeden klik. Dobrou praxou je využívanie anchor textov, ktoré dostatočne popisujú obsah na stránke, ktorá sa za linkou skrýva. Anchor textom nazývame text, ktorý je klikateľný a je v ňom ukrytý link .


💡 Tip: Vyhnite sa anchor textom ako:

zlý príklad anchor textu

Miesto toho používajte anchor texty, ktoré jasne popisujú, čo sa za linkom skrýva:

dobrý príklad anchor textu

Existuje aj korelácia medzi návštevnosťou z Googlu a množstvom unikátnych vnútorných linkov (z odseku textu) na stránku a rôznorodosťou anchor textov .

URL

Na štruktúru URL adries je dobré myslieť od začiatku. Ako web rastie a URL adresy začínajú byť zložitejšie, môže nastať situácia, kedy optimalizácia URL adries môže so sebou niesť kopec práce a na isté obdobie pokles získaných pozícii. Dobre optimalizované URL adresy sú krátke, výstižné a obsahujú dôležité kľúčové slovo. Vyhnite sa používaniu špeciálnych znakov a miesto medzier používajte pomlčky.

Meta tagy

Meta tagy sú kúsky kódu, ktoré sa užívateľovi na stránke viditeľne neprejavia. No na ich dôležitosti to nijako neuberá. Vyhľadávače ich berú do úvahy a využívajú ich na to, aby im “našepkali” dodatočné informácie o stránke. Dôležité meta tagy pre potreby optimalizácie pre vyhľadávače sú meta title (title tag) meta description. V zdrojovom kóde sa nachádzajú v hlavičke kódu. Väčšina CMS vám však ponúka jednoduché spôsoby, ako meta titlemeta description editovať. Vo WordPresse sa na to často používajú pluginy ako Yoast SEO či Rank Math.

Meta Title

Title tag hovorí vyhľadávačom, čo je hlavnou témou danej stránky . Mal by obsahovať najdôležitejšie kľúčové slovo. Nemusí byť nevyhnutne na začiatku title tagu, no ideálne čo najskôr. Samozrejme, ako so všetkým v SEO, nesnažte sa o to na úkor prirodzenosti a v nesúlade s užívateľským zámerom.  Snažte sa, aby boli vaše title tags čo najvýstižnejšie, pútavé a nikdy neuškodí pridať aj trochu emócie 😊. Ak sa vaša stránka objaví vo výsledkoch vyhľadávania v Google, tak title tag je to, čo láka oči užívateľa najviac. Má teda aj priamy vplyv na CTR (click through rate – miera prekliku z vyhľadávača na stránku).

ukážka title tagu vo výsledkoch vyhľadávania

Meta Description

Nie menej dôležitým on page prvkom je meta description. Do title tagu sa zvyčajne zmestí iba jedna veta, kým vám titulku Google “neusekne” a nepridá tri bodky. Pri meta description sa môžete rozpísať trochu viac. Ide o text, ktorý sa vo výsledkoch vyhľadávania zobrazuje pod title tagom. Ide teda tiež o pomerne viditeľný prvok .

Meta description síce nemá priamy vplyv na pozície, no ak je správne napísaný, má priamy vplyv na CTR. Navyše, ak je v ňom dopyt, ktorý užívateľ zadal do Googlu, ukáže sa boldom, čo opäť pridáva na viditeľnosti. Meta description treba vnímať ako také mini reklamy, ktoré by mali ľudí presvedčiť, aby klikli práve na vašu stránku.

ukážka meta description vo výsledkoch vyhľadávania

SEO Obsah

Všetko to, o čom sme doteraz písali, nebude fungovať, ak neposkytnete svojim užívateľom obsah, ktorý hľadajú – odpovede na to, čo ich trápi.  To však nestačí. Váš obsah musí byť originálny a mať pre užívateľov pridanú hodnotu.

Ľahšie sa to hovorí ako urobí – ja viem. Na internete je totiž obrovská konkurencia a na 99,9% 😊 vašu tému už spracovalo niekoľko rôznych subjektov. Ak chcete predbehnúť konkurenciu vo výsledkoch vyhľadávania, nebude stačiť, že danú tému spracujete tiež. Musíte ju skrátka spracovať oveľa lepšie.

Text

Google dáva veľkú váhu tomu, čo sa na stránke nachádza najvyššie. Je to logické, nakoľko Google chce mať spokojného užívateľa. No a spokojný užívateľ je pre Google ten, čo dostal správnu odpoveď na otázku a to v krátkom čase. Pre vás z toho vyplýva, že najdôležitejšie kľúčové slová stránky, by mali byť použité čo najskôr.


💡 Tip: Najdôležitejšie kľúčové slová použite v rámci prvých cca 150 znakov, rsp. v prvom odseku.


Vašim cieľom by mal byť dobre čitateľný a prehľadný text. Vyhnite sa zbytočnému balastu a dlhočizným súvetiam. Neúmerne dlhé odseky tiež nie sú žiadúce. Nezabúdajte, že ľuďom sa čítať nechce a veľa textu iba “scanujú” očami. Choďte k veci a poskytnite návštevníkovi to, čo hľadá. Nič viac, nič menej. Opäť sa dostávame k užívateľskému zámeru, na ktorý by sme nemali nikdy zabúdať.

Obrázky

Ideálnym stavom je, keď používate vlastné obrázky. Vyhnite sa obrázkom, ktoré sú nazvané “fotka22082021_541722.jpg” a pod. Dajte si záležať na tom, aby boli súbory nazvané “užívateľsky prívetivo”. Obrázkom pridávajte aj alt text. Do alt textu popíšte, čo je na obrázku vidno. Kľudne aj celou vetou.


💡 Tip: Predstavte si, že sa slepej osobe snažíte vysvetliť, čo je na obrázku.


Alt text síce so zdokonaľujúcim sa strojovým učením (korektnejší názov pre umelú inteligenciu 😊 ) stráca na svojom význame z pohľadu SEO, no stále tým môžete pomôcť nevidiacim a slabozrakým užívateľom, ktorí sú odkázaní na čítačky displeja.

Na záver používajte správne formáty a optimalizujte, optimalizujte a optimalizujte. Fajn nástrojom, ako ušetriť veľký objem dát na obrázkoch bez straty kvality je Tiny PNG alebo rôzne WordPress pluginy.

Rýchlosť stránky a responzívnosť

Opäť niečo, na čo Google kladie obrovský dôraz. Väčšina trafficu na webe je z mobilných zariadení. Preto budú vo výsledkoch vyhľadávania vyššie také stránky, ktoré sa budú korektne zobrazovať na všetkých typoch zariadení, a budú takpovediac “šlapať ako hodinky”.

S každou novou stránkou či zmenou riešte to, ako vyzerá a ako sa správa na mobile. Až v druhom rade sa pozrite na desktop. Šanca je, že vaše stránky aj tak defaultne prehliada Googlebot Smartphonecrawler, ktorý má za úlohu lepšie pokryť obsah vhodný pre mobilné zariadenia a prinášať lepšie výsledky vyhľadávania pre užívateľov mobilov .

Vyhnite sa zbytočným scriptom, ktoré sa spúšťajú, aj keď ich nie je treba. Ak používate WordPress, dajte si záležať na tom, aby ste využívali iba nevyhnutné pluginy a aby sa spúšťali iba na miestach, kde plnia nejaký účel. No a o optimalizovaných obrázkoch sme si už povedali vyššie.

Štruktúrované dáta

Štruktúrované dáta vám môžu pomôcť v tom, aby sa vám vo výsledkoch vyhľadávania zobrazovali tzv. rich snippets. Ide o dodatočné informácie, ktoré sa štandardne nezobrazujú. Môže ísť napríklad o zobrazenie recenzií, ceny, dostupnosti produktu či FAQ sekcie.

Google tvrdí, že používanie štruktúrovaných dát nemá vplyv na výsledky vyhľadávania , no ak sa pri vašom odkaze zobrazia rich snippets, zaberiete na obrazovke s výsledkami viac miesta dobre viditeľnými prvkami. Ergo viac miesta pre vás, menej pre konkurenciu a pritiahnete oči. To všetko má priamy vplyv na CTR. Na štruktúrované dáta sa používa Schema markup (schema.org) Správne nasadenie Schemy sa dá skontrolovať aj v Google Search Console.

ukážka rich snippets vo výsledkoch vyhľadávania

Zhrnutie

On page prvky sú nepochybne dôležitou súčasťou SEO, no ani zďaleka nie jedinou. Majte vždy na pamäti užívateľský zámer, snažte sa pripraviť originálny obsah s pridanou hodnotou, ktorý sa dobre číta, obsahuje všetko potrebné a nič navyše. Ak sa vám to podarí, šanca je, že mnoho on page prvkov takto “zoptimalizujete” celkom prirodzene. Na zvyšok sa pozrite ako na príležitosti, ktorými viete vaše stránky vylepšiť. Nepodriaďujte všetko tomu, aby ste mali na 100% splnenú best practice každého SEO faktoru. Nemá to význam. Význam má dobre “obslúžiť” návštevníka vašej stránky.

Potrebujete niekoho, kto sa vám postará o SEO?

Individuálny prístup k zadaniu je základ. Rešpektujeme typ biznisu, rozpočet a cieľovú skupinu. Náš entuziazmus premieňame do praxe a našou inšpiráciou je to, že nás to jednoducho baví. 🙂

Zdroje


Martin Gajdoš SEO špecialista
Martin GajdošSEO konzultant

Som entuziasta a samouk. Chalan, čo má rád dobré veci a verí, že dobré veci musia byť na očiach. SEO je nástrojom, ktorý mi v tom pomáha 🙂


Pomohol ti tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení: 4

Článok ešte nikto neohodnotil. Môžete byť prvý!

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Scroll to Top