5 dôležitých off page SEO stratégií, s ktorými zabodujete.

Ako na off page SEO
5
(5)

Rozdiel medzi off page a on page SEO sme si vysvetlili v článku, ktorý sa venoval on page optimalizácii. Už teda vieme, že pri off page SEO optimalizujeme prvky, ktoré sa nachádzajú mimo našej domény. Ako nám ale s našimi pozíciami vo vyhľadávačoch pomôže niečo, čo sa ani nenachádza na našej stránke? Som rád, že sa pýtate 🙂 , pretože v tomto článku sa dozviete:

  • prečo je off page SEO také dôležité
  • aké off page faktory poznáme
  • ktorým stratégiám sa oplatí venovať pozornosť

Prečo je off page SEO také dôležité?

Predstavte si, že chcete niekoho pozvať na kávu a spraviť dobrý dojem. Má to ale háčik! Ste v meste, kde to veľmi dobre nepoznáte. Pred vami sú dve veľmi podobné kaviarne – „U marketéra“ a „SEO coffee“, – a obe vyzerajú slušne. Nechcete riskovať, že to bude trapas a tak sa neviete rozhodnúť. V tom si ale spomeniete, že keď bol meste váš známy, spomínal, že kaviareň “SEO coffee” celkom ušla. A odrazu vám je jasné, kam ísť.

Off page SEO je podobné ako dobrá referencia od známeho v offline živote. Keď Google servíruje výsledky vyhľadávania, tiež chce urobiť “dobrý dojem” a nechce pri tom veľmi riskovať – rovnako ako keď ste chceli niekoho pozvať na kávu v neznámom meste. Preto ak si má vybrať medzi dvoma stránkami, pričom obe “vyzerajú slušne” – rozumej: majú zvládnuté on page SEO – uprednostní tú, okolo ktorej je v online väčší “ruch”.

Autorita a dôveryhodnosť stránky sú stále jedným zo základných kameňov Google algoritmu. A tak ako citácie autora vo vedeckých prácach svedčia o jeho autorite, odbornosti a dôveryhodnosti, tak odkazy, zmienky a hodnotenia mimo vašich stránok, svedčia o autorite vášho webu.

Off page SEO faktory

K off page optimalizácii žiaľ nemáme takú dobrú dokumentáciu a informácie z Googlu, ako v prípade on page optimalizácie. Do veľkej miery sú teda naše úvahy o tom, čo má vplyv na pozície, založené na pokusoch a štúdiách, ktoré spravil niekto iný – zväčša veľké SEO agentúry, alebo prevádzkovatelia SEO nástrojov, ktorí majú prístup k veľkému objemu dát.

Je ale zrejmé, že spätné odkazy (odkazy smerujúce z inej stránky na tú vašu) sú hlavným off page faktorom. Existuje korelácia medzi počtom spätných odkazov a pozíciami v Googli. S dobrými pozíciami vo vyhľadávaní rovnako koreluje aj počet odkazujúcich domén .

Stránky na vyšších pozíciách vo vyhľadávačoch májú viac spätných odkazov
Na stránky na vyšších pozíciách vo vyhľadávačoch odkazuje viac domén

Google sám potvrdzuje, že to, ako na seba jednotlivé stránky odkazujú, má vplyv na pozície. Jedným dychom však dodáva, že v celom procese hodnotenia je aj mnoho iných faktorov. Samozrejme nespomína, ktoré konkrétne to sú .

Ako pomôcku dostávame aspoň návod, ako posudzovať reputáciu stránok . Z nej vyplýva, že Google berie do úvahy hodnotenia a recenzie, odporúčania expertov, články v médiách, zmienky na fórach a hodnotenia nezávislými organizáciami. 

Potrebujete niekoho, kto sa vám postará o SEO?

Individuálny prístup k zadaniu je základ. Rešpektujeme typ biznisu, rozpočet a cieľovú skupinu. Náš entuziazmus premieňame do praxe a našou inšpiráciou je to, že nás to jednoducho baví. 🙂

Osvedčené off page SEO stratégie

Linkbuilding

Niet pochýb, že spätné odkazy majú priamy vplyv na to, ako sa nám vo výsledkoch vyhľadávania darí. Práve preto vznikol linkbuilding – celá “disciplína”, ktorá sa zaoberá spôsobmi akvizície kvalitných odkazov. Ide o podstatnú časť práce SEO špecialistu. Stretneme sa dokonca aj s agentúrami, ktoré sa na linkbuilding špecializujú. Pozrime sa rovno na niekoľko prístupov k budovaniu backlinkového profilu.

Prirodzené odkazy

Google by bol najradšej, keby všetky spätné odkazy boli prirodzené, tzn. vznikli preto, lebo odkazujú na obsah, ktorý je relevantný, prináša pridanú hodnotu a pochádza z autoritatívneho zdroja.

Linky sú stále významným off page SEO faktorom, no už nie takým významným ako kedysi. Dôvod? Okrem iného aj to, že výsledky vyhľadávania bolo pomerne jednoduché manipulovať pochybnými linkbuilding kampaňami. Výsledkom je, že Google robí, čo môže, aby odfiltroval nerelevantné linky, ktoré odkazujú na stránku nie preto, lebo je tam dobrý obsah, ale preto, lebo protistrana dostala zaplatené .

Vašou najbezpečnejšou stávkou – a zároveň korektným prístupom – je tvorba tak dobrého a originálneho obsahu, ktorý bude organicky generovať odkazy jednoducho preto, lebo je ľuďom nápomocný

Príklad prirodzeného spätného odkazu
  • Poskytnite návštevníkom nástroj, ktorý im neposkytuje nikto iný
  • Buďte zdrojom dát a informácii, ktoré sa inde nenachádzajú
  • Napíšte prípadovú štúdiu z vašej praxe

Opäť niečo, čo sa ľahšie povie ako vykoná 🙂 . Takýmto prístupom, si však zabezpečíte pozitívne off page SEO signály stabilne aj do budúcnosti (kým pri pochybných a nerozvážnych investíciách do spätných odkazov vám hrozí opak).


⚠️Bez ohľadu na to, ako budete k linkbuildingu pristupovať, majte vždy na pamäti, aké odkazy považuje Google za nerelevantné, spamové a ktoré taktiky považuje za manipulatívne .


SEO články

Pri SEO článkoch – niekedy tiež nazývaných PR článkoch – ide o kúpu priestoru v online médiách pre publikáciu vášho textu. Článok má spravidla formu natívnej reklamy, no nie je to pravidlom. Cena závisí od veľkosti média, v ktorom chcete publikovať. Pri väčších redakciách môže ísť o stovky, či tisícky EUR. Nie je výnimkou, že za príplatok za vás text napíše niekto z danej redakcie a prispôsobí tak tone-of-voice médiu, v ktorom bude článok umiestnený. Pri menších online médiách či blogoch sa dá dohodnúť na násobne nižšej sume či dokonca na bartri 🙂 .

Príklad SEO článku

Guest blogging

Blogeri a niektoré redakcie často ocenia, keď im s tvorbou obsahu pomôžete. Kontaktujte web, ktorý publikuje obsah príbuzný vašej téme a navrhnite, že ako profesionál v danom odvetví pripravíte článok, ktorý budú môcť publikovať. Protihodnotou vám bude spätný odkaz z článku. Podľa prieskumu z roku 2021 išlo o taktiku, ktorú odporúčalo najviac SEO špecialistov a podnikateľov .

Rozhovory

Na vašom blogu môžete spraviť rozhovor s profesionálom vo vašom odvetví, dodávateľom, známou osobnosťou, či influencerom. Respondent sa na svojom webe môže pochváliť a upozorniť svoje publikum na interview, ktoré ste s nim spravili. Je šanca, že odkaz na interview sa objaví aj v sekcii “napísali o nás”.

sekcia napísali o nás

Nákup spätných odkazov

Google odrádza SEO špecialistov od nakupovania spätných odkazov . Na druhej strane nevie zaručene určiť, či bolo za link zaplatené. S istotu ale vieme povedať, že algoritmus vyvývaj tak, aby bol schopný takéto linky čo najlepšie odhaľovať. Ak sa predsa pre túto taktiku rozhodnete, robte to rozumne. Dbajte na to, aby boli linky čo najautentickejšie, smerovali z relevantných zdrojov, tematicky príbuzných vášmu odvetviu.


💡 Tip: Vyhnite sa preoptimalizovaným anchor textom na produktové stránky.

zlý príklad anchor textov

Namiesto toho smerujte na informačné stránky, ktoré dotvárajú kontext, alebo sú zdrojom relevantných informácií.

Dobrý príklad anchor textu

Výmena spätných odkazov

Pre výmenu spätných odkazov platí to isté, čo pri ich kúpe. Dávajte si ale pozor na to, aby ste neodkazovali medzi dvoma doménami navzájom. A  úplne sa vyhnite tomu, aby na seba navzájom odkazovali dve externé URL adresy.

PR

Poikiaľ do vášho komunikačného mixu patrí aj PR, v rámci vašej linkbuildingovej stratégie môžete využívať aj tlačové správy, či tlačové konferencie. Pomocou nástrojov ako ahrefs alebo Monitora odsledujte, ktoré média prebrali vašu správu, spomenuli vašu značku a neprelinkovali na váš web. Keď redakcie oslovíte “zahorúca”, vo väčšine prípadov s umiestnením odkazu nemajú problém.

Diskusné fóra

Na každú tému na svete existuje diskusné fórum. To je skvelá príležitosť na to, aby ste sa svojej cieľovej skupine ešte viac priblížili, zistili, čo ju trápi a aké otázky si najčastejšie kladie. Ako odborník vo vašej oblasti, im viete poskytnúť kvalifikované odpovede a smerovať ich na vaše stránky, kde im poskytnete riešenie. 


⚠️ Pred tým, ako na fórum nabehnete, pamätajte, že menej je viac. Nezaspamujte ho vašimi linkami 🙂 . Riziko, že dostanete BAN je vysoké. Spamovanie môže uškodiť aj vašej značke. Robte to prirodzene, nenásilne a iba v prípade, keď viete, že poskytnete užívateľovi fóra tú najlepšiu odpoveď.


Pokiaľ by malo ísť o priebežnú taktiku, určite o tom informujte prevádzkovateľa fóra a pokúste sa dohodnúť. Argumentujte tým, že ste v danej téme doma, baví vás to, fórum sledujete pravidelne a máte preto prehľad. Zároveň viete poskytnúť užívateľom pridanú hodnotu. Výsledkom je, že vy budete mať odkazy, a prevádzkovateľ fóra spokojných užívateľov.

S fórami to na druhej strane netreba príliš preháňať. V drvivej väčšine prípadov sú štandardne nastavené s atribútom rel=”nofollow” (vysvetlíme si nižšie 🙂 ). Stále však budete priamo pri cieľovke, narastie relevantná návštevnosť stránky aj dobré meno vašej značky.

Nie je link ako link

Vašim stránkam na autorite najviac pridá, keď na vás budú odkazovať stránky s vyššou autoritou ako je tá vaša. Google to môže vyhodnotiť ako potvrdenie kvality vašich informácií. Neznamená to ale, že odkazom zo slabších stránok sa máte vyhýbať.

Autoritu vašej domény a URL adries si môžete pozrieť v SEO nástrojoch, akým je ahrefs. Tieto nástroje sa snažia čo najpresnejšie určiť autoritu stránok na základe zozbieraných dát o URL adresách z internetu.

domain rating a URL rating ahrefs

Hodnotu a autoritu presúvajú medzi stránkami  tzv. “follow” linky. Link bez dodatočných atribútov je follow linkom. Snažte sa získavať linky, ktoré nemajú atribút rel=”nofollow”. Skúsenosť však ukazuje, že “zdravý” pomer follow a nofollow linkov nemusí byť úplne na škodu. Je to znak toho, že linky prichádzajú prirodzene.

nofollow link

Anchor text je dôležitý. Výnimkou môžu byť diskusné fóra, kde naked linky (linky bez anchor textu) pôsobia prirodzenejšie. Pokiaľ ide o linky ukryté v obrázkoch, miesto anchor textu využitie alt text.

Príklad anchor textu
anchor text

Lokálne SEO

Lokálne SEO má za úlohu predstaviť vo vyhľadávačoch váš biznis tým zákazníkom, ktorí sú vám geograficky blízko.

Dajte si záležať na dobre vyplnenom Google business profile. Aktívne získavajte recenzie a odpovedajte na všetky (tzn. dobré aj zlé). Vyplňte všetky relevantné informácie, komunikujte so zákazníkmi cez chat a otázky, uploadnite fotky interiéru, exteriéru, produktov a vášho tímu. 

Využívať môžete aj iné online katalógy s listingom firiem. Dávajte si však pozor na to, aby informácie (otváracie hodiny, kontaktné údaje a odkazy na sociálne siete) boli aktuálne.

Podcast

Pre účely off page optimalizácie môžete využiť aj podcast. Ak má miesto vo vašom komunikačnom mixe, môže to byť príležitosť, ako urobiť okolo vašej značky “ruch”. Pozvite známu osobnosť, alebo experta. Ak sa trafíte do populárnje témy, diel podcastu sa môže stať zdrojom zmienok a spätných odkazov.

Alebo naopak: Ak viete o podcase, ktorý danú tému už rieši, ponúknite sa sami. Šikovne a prirodzene tak dostanete váš obsah k novému publiku(na ktoré by ste inak možno nemali dosah).

Sociálne siete a influenceri

Sociálne siete nie sú off page SEO faktorom. Podceňovať ich ale netreba. Čím populárnejšia vaša značka na sociálnych sieťach bude a čím lepšie sa váš obsah na sieťach distribuuje, tým väčšmi na vás budú ľudia prirodzene odkazovať aj mimo nich.

Podujatia

Pre svoje off page SEO aktivity môžete využiť aj momentum pri promovaní podujatí. Mediálni partneri, weby ostatných partnerov, influenceri – to všetko sú vhodné príležitosti pre spätné odkazy zo zmienok vašej značky.

Zhrnutie

K off page optimalizácii existujé množstvo prístupov. V tomto článku sme spomenuli iba tie základné postupy budovania autority webu. Off page SEO má veľa nuáns. K dispozícii máme síce množstvo dát a štúdií, no väčšinou ide iba o korelácie s dobrými výsledkami. S istotou však nevieme povedať, či ide aj o kauzalitu. Zaručené je iba to, čo Google považuje za nekalé postupy 🙂 

Tým sa vyhýbajte. Tvorte dobrý obsah a starajte sa o jeho distribúciu. Ponúknite vaše znalosti iným webom, buďte zdrojom informácii, vytvárajte partnerstvá – a výsledky sa dostavia!

Potrebujete niekoho, kto sa vám postará o SEO?

Individuálny prístup k zadaniu je základ. Rešpektujeme typ biznisu, rozpočet a cieľovú skupinu. Náš entuziazmus premieňame do praxe a našou inšpiráciou je to, že nás to jednoducho baví. 🙂

Zdroje


Martin Gajdoš SEO špecialista
Martin GajdošSEO konzultant

Som entuziasta a samouk. Chalan, čo má rád dobré veci a verí, že dobré veci musia byť na očiach. SEO je nástrojom, ktorý mi v tom pomáha 🙂


Pomohol ti tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení: 5

Článok ešte nikto neohodnotil. Môžete byť prvý!

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

Pridajte Komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Scroll to Top